July 5, 2011

ALLAH ATAU MANUSIA :) ?


ASSALAMUALAIKUM :)

. now , aku nakk ceritaa apa yang berlaku sekarang . apa korang rasa kalau bf/gf korang tinggal kan korang ? sedih kan ? mesti ada setengah yang nanges kan ? hm . aku pum pernah lalui semua tu . tapi lepas aku borak dgn ustaz aku tady walaupun sekejap , ia banyak mengajar aku weh  : ) hm . aku saje usik ustaz masa jalan masuk kelas , aku Tanya bila ustaz nak kawen ? dia kata , dia tak puas mencintai ALLAH lagi . hm . agak pelik kan ? aku Tanya kenapa ustaz cakap macam tuh ? than ustaz kata . untuk apa kita mencintai manusia kalau cinta kita dekad ALLAH pun tak sekuat cinta ALLAH pada kita  :) . hm . ustaz cakap dekad aku kita hanya sudah bersedia bercinta jika cinta kita pada ALLAH sudah cukup kuat :) uztaz kata , manusia nie hanyalah sampingan je , korang percaya tak kalau aku cakap ada manusia yang mencintai ALLAH sampaikan dia terlupa nak bercinta dengan manusia . aku Tanya ustaz , abes kenapa rasa sayang tuh mesty ada . ustaz kata . itu lumrah manusia . sifat sayang tuh memang dah ada dalam diri seseorang itu . kita dah diberi akal , dari situ ALLAH dah menguji kita tentang perkara nie semua . adakah kita pandai nak bahagiaka dan susun kaseh sayang tuh . maksud aku , dalam hati kauorang tuh sapa orang pertama yang kau cinta ? mak , ayah , ALLAH , RASULLAH S.A.W , kawan kawan atau buah hati kauorang ? aku ingat kita hanya kena belajar tentang perkara yang zahir rupanya hati pun salah satu perkara penting dalam hidup nie . kauorang ada rasa sedih kan bila bf/gf kauorang belahh mcm tuh je atau dgn sebab sebab tertentu ? hm . kauorang tahu tak , kalau kauorang dah mencintai ALLAH , manusia takkan berani sakiti kauorang . serious * walaupun orang lain buad DAJJAL dekad kauorang atau gf/bf kauorang tinggal kau kauorang , game kauorang , mainkan hati kauorang . kauorang akan rasa mcm benda tuh NOTHING sebab ALLAH tempat pertama dalam hati kauorang :) aku cakap dekad ustaz yang aku dah sayang seseorang tapi belum mencintai , ustaz kata ubah lahh . cuba lah mencintai ALLAH . ehh , cuba kauorang fikir , kita dah sayang orang tuh , senang ke duh nak ubah ? gila lahh kan ? ustaz kata sayang tuh tak salah tapi CINTAI lah ALLAH dulu sebelum yang lain . kauorang mesti fikir bf/gf kauorang nie yang banyak mendorong kauorang ke jalan ALLAH kan ? ye , memang betol dea yang mendorong tapy cuba fikir . sapa yang bukak hati kauorang tuh untuk ke jalan yang lebih lurus ? jangan kita nak kata orang tu yang merubah kita lah . kalau setakat membimbing tuh mungkin lahh tapi bukan merubah . aku sendiri menyayangi seorang lelaki dan lelaki tu banyak bagi nasehad berunsur islam , agama . dia tak bagi aku kurang ajar , tak bagi aku sakitkan hti orang  tapi macam mana aku nak ubah sayang aku semua tuh . tak sampai hati lah kalau aku cakap aku kena tinggal kan dea kan ? kan aku nak sakit kan hati dea ? hm . apa kata kauorang bincang perkara nie dgn bf/gf kauorang benda nie. Aku tak suruh pum kauorang break up dgn bf/gf kauorang tapi cuba biasa kan je rasa sayang tuh . jangan sampai nak mati bagai . kauorang selalu cakap ILY / IMY / INY and blablabla sampai tanak hidup tanpa dea lah apa lah kan ? tapi cuba kauorang fikir , kauorang ada cakap benda tuh dekad ALLAH . contohnya lah kan kauorang solat ISYAK than kauorang berdoa (ya Allah tuhan yang aku CINTAI , dari maghrib menunggu ke ISYAK ibarat BERZAMAN ya Allah , RINDU aku pada mu tidak terkata ya Allah . aku sentiasa MEMERLUKAN mu dalam setiap nafasku Ya Allah) . ada kauorang sebut yang kauorang rindu , cinta dan memerlukan dan ada cakap yang kauorang rasa nak mati kalau ALLAH tidak mencitai kita  ? ini bukan PERINGATAN untuk aku tapi juga untuk kawan kawan dan saudara aku yang lain . sedarkah kita semua nie ? kita semakin lalai kan ? lebih kan yang tak penting dari yang penting . pikir lah bf/gf kauorang boleh bantu kauorang dekad akhirat KELAK ? tak kan ? hm . aku pum baru sedar semua nie . aku harap kauorang pun sedar lah . jangan lah hanya seketika dua kauorang ingat tapi jadikan benda yang lepas satu pengajaran . ingatlah CINTA LAH YANG MAHA MENCINTAI . kita hidup dan mati kita semua dah ditetapkan oleh ALLAH S.W.T . kita hanya mampu merancang ALLAH yang menentukan . aku sendiri manusia biasa yang tak bagus mana . aku sedar . jadi kalau aku ada salah maaf kan aku . tegur lah aku kalau aku salah . aku memang seorang yang lemah . apa guna kita bersaudara islam kalau bermusuhan bukan ? jadi , berdamailah yea :) assalamualaikum .

______________________________________________________
. YA ALLAH YA TUHAN KAMI YANG KAMI CINTAI . AMPUNKAN LAH DOSA DOSA KAMI YA ALLAH . KAMI SELALU LUPA PADA MU YANG ALLAH . KAMI LALAI DENGAN DUNIA YA ALLAH . KAMI INSAN YANG LEMAH YA ALLAH . JADI KURNIAKAN LAH KAMI KEAMPUNAN *AMIN
______________________________________________________